Goede voornemens: waarom houden we er ons er niet aan?

2016 gloort weer aan de horizon. Tijd om stil te staan en vooruit te kijken op het nieuwe jaar. De goede voornemens vliegen je om de oren en ook ieder jaar zie je dezelfde voornemens terugkeren; Ik wil afvallen, stoppen met roken of mezelf minder druk maken. Als bedrijf zal je ongetwijfeld ook goede voornemens hebben; Ik wil zorgen voor meer omzet, de overheadkosten terugdringen of juist het personeel beter trainen. Ook dit zien we ieder jaar weer boven aan het lijstje van goede voornemens, maar waarom slagen ze vrijwel nooit?

Voornemens zijn er omdat ze gevolgen dienen op te lossen. Ik wil meer winst maken, dus meer omzet draaien. Maar hoe doe je dat dan vervolgens? Dat zeg je er vaak niet bij. Bij goede voornemens gaat het er dus om dat je kijkt naar wat er aan de gevolgen ten grondslag ligt. Met deze kennis kun je vervolgens werken aan de oplossing.

Stel: Je voelt je vaak gehaast en gestrest. Als goede voornemen zou je dan ‘minder druk maken’ kunnen nemen. Maar wat je echt wilt is je minder gehaast en gestrest voelen. En het maakt niet uit hoe je het bereikt, maar als je het maar bereikt. Een beter voornemen zou dus kunnen zijn: ik ga dit jaar 3 manieren vinden om mijn stressniveau te verlagen. Dit kan door het volgen van een cursus, door werkzaamheden te verminderen of door zakelijk en privé strikt te scheiden. Dit zorgt ervoor dat je een zoektocht start naar een manier om stress te verminderen. Een gevolg hiervan is dat stress verminderd wordt. Hoe fijn is dat?
Ook bedrijven hebben last van het formuleren van de juiste voornemens. De eigenlijke redenen voor het maken van het voornemen zijn niet helder. Daardoor kan het voornemen zelf niet slagen. Hoe kun je dit als bedrijf dan verbeteren? Hieronder 3 tips.

  1. Wees concreet

    Het voornemen moet zo concreet mogelijk zijn. Alleen dan ben je instaat om “het probleem’ op te lossen.

  2. Zet door!

    Als je direct denkt: dat lukt me nooit, dan wordt het lastig om verdere stappen te ondernemen. Alleen als je blijft doorzetten bereik je het doel.

  3. Deel je succes

    Probeer niet alles in je uppie te overwinnen. Je bereikt meer door samen te werken en elkaar te ondersteunen.
    Wij wensen je succes met het formuleren van jouw goede voornemens van 2016!

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *