5 tips voor een geïntegreerde aanpak voor tevreden klanten

Klanttevredenheid is een van de effectiefste wapens in de strijd tegen de prijsoorlog. Ik hoor u zeggen; Irene, wat een open deur! Maar er zijn veel redenen waarom u niet door deze spreekwoordelijke open deur heen stapt. Hoe dat kan? Wij geven u 5 tips.

tevredenklant_nieuwsbrief

1.Houd het contact persoonlijk

Iedere organisatie draait om mensen! Dat is echt heel belangrijk om te onthouden. Ik hoor zo vaak “Wij zijn een business to business bedrijf en we moeten zakelijk blijven”. Plezier in het werk is voor mensen in toenemende mate belangrijk. Dus het contact moet natuurlijk doelmatig zijn, maar ook leuk. Wanneer u niet meer contact zoekt met bedrijven, maar met mensen; worden gesprekken heel anders. Probeer het maar eens!

Wat kan ik zelf doen?
TIP Gewoon doen! Gaat u dat niet zo natuurlijk af? Dan bied ik zelf uitkomst. Als salescoach zit ik vaak met opdrachtgevers om ze letterlijk leukere en betere (telefoon)gesprekken te laten voeren. Samen kijken we waar obstakels zitten en hoe we die kunnen wegnemen. Dat levert in een dagdeel heel snel resultaat! Meer weten?

2.Wees duidelijk en benoem wat u te bieden heeft

Wist u dat het vaak helemaal niet zo duidelijk is wat u doet en waarom uw wensklant dat zou moeten kopen? Gek genoeg geldt dat net zo zeer voor partijen die “gangbare” producten leveren als voor leveranciers van complexere diensten. En we zien het ook vaak bij contacten die voor zichzelf zijn begonnen. Iedereen kent ze, maar nu ze niet meer voor de grote leverancier werken, is het voor hun contact helemaal niet meer zo duidelijk wat ze doen en waarom ze klant moeten worden.

Wat kan ik zelf doen?
TIP Schrijf eens op papier wat u doet, bijvoorbeeld aan de hand van de marketinginstrumenten. Vraag daarbij aan anderen of ze kunnen beschrijven wat u doet en hoe u dat doet. Op die manier komt u vaker tot goede ingrediënten voor uw “pitch”. Liever een snelle en professionele slag maken die u op al uw communicatie kunt toepassen? Boek dan een Fast Forward sessie bij onze partner. In een dagdeel pakt u dan deze en andere vragen voortvarend aan waarna u heel snel kunt duidelijk maken waarom mensen zaken moeten doen met u.

4. Zorg voor een goede planning

Rome is niet in een dag gebouwd. Mensen zijn niet zo maar contacten, laat staan relaties. En vertrouwen kun je verdienen door te leveren, maar vaker willen mensen eerst weten met wie ze eventueel zaken gaan doen. Daar komt het praktische dan ook om de hoek: zorg voor een goede planning. En liever minder vaak maar goed, dan een volle planning waar niemand zich aan houdt. Dus maak een kalender waar u op zet wat u wanneer doet en voor wie.

Wat kan ik zelf doen?
TIP Maak niet alleen een planning, maar plan het ook letterlijk in. Bij uzelf en de collega’s die het betreft. En schroom niet daarbij niet alleen telefonisch contact en fysieke afspraken in te plannen, maar ook nieuwsbrieven en andere communicatiemiddelen en momenten. Dit is heel belangrijk en daarom zou het ook niet verschoven moeten worden.

Een tweede tip: houdt een paar dagen uw werkzaamheden bij en vul deze in op het prioriteitenkwadrant van Stephen Covey. Dat geeft verrassend inzicht en helpt om nog beter focus te houden. Zodat u niet alleen de fundering legt, maar de relaties gestaag opbouwt.

Ongebruikte kalenders en planningen in de la liggen? Laat ons dan helpen! Wij kunnen eventueel samen met een partner kijken naar wat u allemaal kunt doen, maar we kunnen u ook letterlijk werk uit handen nemen door contactmomenten voor u te verzorgen. En dan nemen we het prioriteitenkwadrant graag mee!

4. Wees aangesloten!

We hebben allemaal weinig tijd en het moet voor uw potentiële klant dus direct duidelijk zijn waarom hij met u zaken moet doen. Dat kan het beste wanneer u aangesloten bent op zijn wereld. Wat heeft die te maken met uw product of dienst? En hoe gaat hij betere resultaten halen met u als leverancier? Zeker in Business to business is het belangrijk goed te weten wat uw contact doet, levert en wat op dit moment actueel is. Doe dus uw huiswerk voor u contact zoekt. En stel vragen!

Wat kan ik zelf doen?
TIP maak van 10 potentiële klanten eens een overzicht: wat doen ze, zijn ze in het nieuws geweest, wat vertellen ze zelf? En wat vinden ze echt belangrijk, wat zijn hun waarden? In het kort kunt u punt 2 toepassen op uw klant. Natuurlijk niet zo uitgebreid, maar wanneer u er eens een kwartiertje aan besteed of ze via nieuwsbrieven en social media volgt; kunnen de resultaten verbluffend zijn.

Geen tijd? Wellicht helpt het wanneer u voor het eerst ervaart dat u sneller succes hebt met deze aanpak. En er zijn veel handige tools om dit sneller te doen, zeker online. Daar helpen wij u graag een keer mee!

5. Zorg ervoor dat uw klant altijd hetzelfde ervaart

Zorg dat uw klant in basis altijd het zelfde ervaart, bij contact met uw organisatie. Zo laat u ook de niet door u geplande contacten bijdragen. Dan is het ook echt: het klopt wat u zegt en doet, dat merkt hij overal waar hij uw bedrijf treft.

Wat kan ik zelf doen?

Tip: Laat uw website eens bekijken door relaties. Vinden zij dat het echt “uw site” is? En geldt dat ook voor de middelen? En ja, dat kan zelfs in technische informatie! En neem met uw medewerkers eens een project of potentiële klant door. Hoe zou hij/ zij het aanpakken? Wat vindt hij/ zij er van en waar ziet hij kansen? Wat is vanuit ieders optiek “de organisatieaanpak” voor zijn of haar stukje? Dat leidt tot verrassende uitkomsten, van eerste contact tot factuur!

Zelf echt inhoudelijk op deze manier met uw mensen aan de slag? U bespaart flink tijd en bent effectiever met een van onze facilitators. Vanuit onze genen zijn wij gewend onze opdrachtgevers scherp te bevragen om hun DNA te kunnen doorvertalen in onze diensten. Daarbij hebben wij experts voor teamwerk en het leiden van sessies.

Het klinkt gemakkelijk, in theorie is dat ook zo. Maar in de praktijk gebeuren altijd andere dingen, er komt van alles tussendoor en u neemt vaak niet de tijd om hier even voor te gaan zitten. Toch is een voorbereiding echt meer dan het halve werk. En is het eens niet gelukt? Gebeurt mij ook. Gelukkig heb ik dan een team en partners om me heen dat ook mij weer even de spiegel voorhoudt zodat ik snel weer aan de slag ben.