Koude acquisitie tips

Vijf koude acquisitie tips die je weer op weg helpen! Koude acquisitie behoort tot één van de minst geliefde activiteiten. Eigen acquisitie doen is een vaak een struikelblok. Het komt er niet van, het is niet leuk om te doen, je ruimte is onrustig of je verhaal voelt niet goed: legio redenen waarom het er bij blijft. Terwijl bellen nog altijd een zeer effectieve manier is om bij klanten aan tafel te komen en eigenlijk wil je dit ook zelf doen toch? De vijf koude acquisitie tips van Voice to Voice:

Koude acquisitie tip 1: Ontspan

Klinkt logisch, maar oh zo belangrijk. Voel je je zenuwachtig en gehaast? Dat gaat je gesprekspartner merken. Zorg goed voor jezelf. Pak een comfortabele stoel en neem even rustig de tijd alvorens je gaat bellen. Een belscript kan je goed op weg helpen. Maak het jezelf in het begin niet te moeilijk door targets te stellen. Begin eerst met bellen en rol lekker in je verhaal. Je zult merken dat je na een paar gesprekken al veel vloeiender je verhaal kunt vertellen.

Koude acquisitie tip 2: Wees goed voorbereid

Een goede voorbereiding is het halve werk! Verdiep je in het bedrijf en segment. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat zijn de algemene ontwikkelingen in dat segment?
  • Hoe ziet hun markt eruit?
  • Wat zijn de ‘hete hangijzers’ van het moment?
  • Waar zou men ‘van wakker liggen’?

Daartegenover zet je alles wat jezelf te bieden hebt aan organisaties in dit segment. Voorkom dat u de plank volledig mis slaat.

Koude acquisitie tip 3: Bepaald wie je binnen het bedrijf nodig hebt

Je zult goed moeten bepalen welke functionaris binnen de betreffende organisatie je moet hebben om jouw dienst of product bij hem/haar te introduceren. Via linkedin kun je wellicht achter de exacte namen komen van degene die de functie vervult. Je kunt dit ook proberen door dit aan de receptioniste te vragen.

Koude acquisitie tip 4: Positionering/USP’s

Is het te bellen lijstje gereed? Denk dan goed na over de positionering van jouw organisatie en die van de producten en diensten, zodat je interesse opwekt. Waarin onderscheidt mijn organisatie zich nu van andere organisaties die op het eerste gezicht hetzelfde doen? Voor de ene prospect kan het relevant zijn dat u fysiek dichtbij zit, terwijl voor de ander bijvoorbeeld jullie omvang in Nederland relevant zal zijn. Is kwaliteit belangrijker dan prijs of ben u juist een prijsvechter? Kortom: bepaal wat uw positionering als organisatie is en hoe u dit de prospect eenvoudig door de telefoon kunt uitleggen.

Koude acquisitie tip 5: Sluit correct af

De afsluiting is minstens zo belangrijk als de introductie. Dit is namelijk het laatste wat van jou onthouden wordt. Deze indruk moet goed zijn. Zeker als je deze prospect nog een keer wilt gaan bellen. Blijf daarom altijd beleefd, ook als je zelf minder netjes wordt behandeld. Bedenk altijd goed dat jij hen hebt gebeld en zij niet jou.

Als je maximaal wilt scoren bij koude acquisitie zul je goed beslagen ten ijs moeten komen. Benieuwd hoe je dit kunt doen door net dat beetje extra toe te voegen? Lees dan hier verder.

Koude acquisitie topsport!

Maak een sport van koude acquisitie. Je kunt natuurlijk als een berg tegen de koude acquisitie opzien, maar bedenk van tevoren eens dat je het ook leuk zou kunnen gaan vinden. Probeer bij jezelf de drive te vinden om op den duur targets op te stellen. Wees niet te streng voor jezelf en laat de target absoluut niet de drijfveer zijn. Hierdoor bestaat de kans dat je gesprekken gaat afraffelen om maar wat te vertellen. Maar een gezonde portie drive en een daarbij behorend doel kan er maar zo voor zorgen dat je enthousiast wordt. En dat je het “nieuwe klanten werven” door koude acquisitie leuk gaat vinden. Veel succes met deze koude acquisitie tips .