Telefonische acquisitie tips

10 telefonische acquisitie tips die iedereen kan gebruiken.Wil je meer tips over telefonische acquisitie? Misschien is een belplek met coaching iets voor jou.

10 telefonische acquisitie tips

  1. Doe vooraf een goed doelgroepenonderzoek. Een goede voorbereiding is het halve werk! Verdiep je in het bedrijf en segment.
  2. Begin met een goede opening. De beste opening leer je bij ons op de belvloer. Heb je ook een aanleiding voor het gesprek? GEWELDIG! Het verdubbelt je kans op een afspraak. Vaak kun je zelfs beter wachten tot die aanleiding zich voordoet.
  3. De telefoniste/ receptioniste is de sleutel tot jouw contactpersoon. Behandel haar met respect en vraag haar om te helpen.
  4. Bel op verschillende tijden. Er is GEEN beste dag of tijdstip voor telefonische acquisitie. Probeer eens op maandagochtend of woensdagmiddag te bellen om eindelijk die afspraak in te plannen met de DGA van die grote verzekeraar. Probeer het ook eens vóór 9 uur ’s ochtends. De echt harde werkers zijn al op de zaak, de telefoniste nog niet dus je hebt vrij spel. Bovendien zullen de vroege vogels het stiekem wel waarderen dat ze eens op ‘hun’ normale tijd gebeld worden.
  5. Hoe meer je belt, hoe meer kans op slagen. Denk in procenten. Als je bij 10% succes wilt hebben moet je jezelf dus door negen telefoontjes heenwerken waarbij geen interesse zal zijn. Hoe meer je belt… hoe groter de kans dat je een positief resultaat krijgt. En hoe meer je belt hoe meer ervaring je op doet.
  6. Gebruik tegenwerpingen! Met tegenwerpingen verkrijg je inzicht, die inzicht kun je weer gebruiken voor volgende gesprekken. Herhaal een tegenwerping in een gesprek maar dan als iets positiefs en stel daarna een (open) vraag om het gesprek weer vlot te trekken.
  7. Noem niet al je diensten en/of producten op. Behandel één concreet en specifiek onderwerp per keer. Jouw gesprekspartner wil praten met een specialist en niet met een “manusje van alles”.
  8. Houd het telefoongesprek kort, drie minuten is al heel wat.
  9. Laat af en toe een collega meeluisteren of beter: een expert (lees: belplek met coaching) en bespreek wat u goed doet en wat beter kan. U zult verbaasd zijn over de vele handige tips die u krijgt.
  10. Investeer in je acquisitievaardigheden. Om fris en sterk te blijven is regelmatig training en coaching nodig. Investeer in jezelf. Die investering betaalt zich altijd vele malen terug.

Probeer deze telefonische acquisitie tips uit in de praktijk en krijg advies van een expert! Lees meer over belplek met coaching.