Je stem als visitekaartje

5 tips hoe je nóg vriendelijker overkomt aan de telefoon

Leuk en sympathiek aan de telefoon overkomen is nog best lastig. Met enkel je stem als middel, ligt het al gauw op de loer dat je misschien niet helemaal overkomt zoals je zou willen. Wij hebben vijf tips op een rijtje gezet waarmee je nog vriendelijker overkomt zodat je zakelijk, privé of wanneer dan ook daar je voordeel mee kunt doen.

1. In hele zinnen spreken

Een hele belangrijke. Zeg geen ‘moment’, maar: ‘Heeft u een ogenblik alstublieft?’

2. Persoonlijk

Noem mensen bij hun naam, zodra je die genoteerd hebt. Dit maakt je toegankelijk en het schept vertrouwen.

3. Veel intonatie in je stem gebruiken

Dit maakt je levendig en interessant! Met veel intonatie kun je op een gerichte manier duidelijk maken wat voor jou belangrijk is. Het is als het ware alsof je leestekens toevoegt aan je zinnen.

4. Actieve houding aannemen

Geloof het of niet; onderuit gezakt bellen klinkt heel anders dan wanneer je rechtop zit (of loopt). Je klinkt helder en fris en dat activeert.

5.Neem met een smile op je gezicht de telefoon op!

Met het verkeerde been uit bed gestapt? Zodra je glimlachend belt, hoor je daar niets meer van. Een glimlach op je gezicht verbloemt in stemgebruik elke frons op je hoofd, zodat je ondanks dat je het misschien die dag niet in huis hebt, tóch voor elkaar krijgt!

Telefoneren kun je leren

Blijft het lastig? Gemakkelijk en vooral leuk zijn onze klantvriendelijkheidstrainingen. Je leert hoe je meer rendement haalt uit telefoongesprekken door zelf een goede gesprekspartner te zijn en goed te leren luisteren naar (mogelijke) klanten.

Meer info over onze telefoontrainingen? Klik hier.

Reacties zijn gesloten.