Waarom is telefonisch bereikbaar zijn zo belangrijk?

“Potentiële klanten wil je het liefste altijd direct te woord staan, het eerste contactmoment is vaak telefonisch en schept het eerste beeld van uw bedrijf. Daarom is telefonische bereikbaarheid ook zo belangrijk. Hieronder leest u een aantal tips om uw telefonische bereikbaarheid te vergroten.”

De grootste ergernissen en afhaakpunten:

  1. Telefonisch slecht of niet bereikbaar: Het kost veel punten als een bedrijf niet goed bereikbaar is. Klanten verwachten dat ze per telefoon snel en deskundig te woord gestaan worden. Niet bereikbaar zijn wordt ook af gestraft met overstappen naar een concurrent.
  2. Onduidelijke, ondeskundige en onjuiste informatie: Dit creëert een onbetrouwbaar imago. Als klanten achteraf worden geconfronteerd met het feit dat de zaken heel anders blijken, is de schade groot. Het predicaat ‘onbetrouwbaar’ is een zware stempel en het is heel moeilijk om daarna het vertrouwen weer te herstellen.

Waar moet ik op letten bij het telefonisch bereikbaar zijn.

  1. Telefonische bereikbaarheid begint met de vindbaarheid van uw telefoonnummer. Zoek uw eigen naam of bedrijfsnaam eens opGoogle en kijk wat er aan contactgegevens over u te vinden is. Heeft u een eigen website of bent u actief op Facebook of LinkedIn? Maak uw telefoonnummer makkelijk vindbaar, zo kunnen klanten altijd snel en gemakkelijk in contact komen met u of uw bedrijf.
  2. Heeft u medewerkers die de telefoon voor u beantwoorden wanneer u zelf niet in de gelegenheid bent? Laat deze beantwoording zo professioneel en gestroomlijnd mogelijk verlopen.
  3. Ieder klantcontact is een kans om u of uw bedrijf te profileren en potentiële klanten over de streep te trekken. Het eerste klantencontact is het eerste moment, waarop u uw eerste indruk kunt achterlaten en vaak de gelegenheid voor klanten om een afspraak te maken of een offerte aan te vragen.
  4. Belt er bijvoorbeeld een nieuwe potentiële klant voor een afspraak? Zorg er dan voor dat degene die de telefoon opneemt ook in uw agenda kan kijken en direct een afspraak kan maken. Belt er iemand met een klacht en wilt u deze klant zelf te woord staan? Spreek af dat u zo snel mogelijk op de hoogte wordt gebracht van dit telefoontje, zodat u snel terug kunt bellen.
  5. Telefonische bereikbaarheid is een belangrijk onderdeel van een goede dienstverlening. Klanten nemen immers contact met u op, als ze bij uw bedrijf terecht willen voor uw product of dienst. De klant wil op dat moment zo snel mogelijk gehoord en geholpen worden. Wanneer u op dat moment niet bereikbaar bent zal de klant op zoek gaan naar een ander bedrijf. Bereikbaarheid is dus belangrijk. Niet alleen voor het eerste klantencontact maar ook voor dienstverlening, om klanten snel te woord te kunnen staan.

Met deze maatregelen komt uw bedrijf goed voor de dag en kunnen gesprekken efficiënt en effectief gevoerd worden. Dit bespaart tijd en vermindert eventuele wachttijden.

Bent u telefonisch goed bereikbaar?

Gemak voor de klant begint met het bereikbaar zijn. Als professional en ZZP’er kan het voorkomen dat u niet in de gelegenheid bent om de telefoon op te nemen. Gaat de telefoon steeds vaker over, maar bent u regelmatig niet in staat om direct op te nemen?

Voice to Voice biedt een goede oplossing: Laat uw telefoon door schakelen naar een telefoonservice, op deze wijze bent u altijd bereikbaar.

Bij Voice to Voice kunt u terecht voor telefoonservice op maat vanaf  € 24,- per maand!

 

 

Reacties zijn gesloten.